Radio reclame - EARFORCE

Ben je op zoek naar studio’s om je radioreclame in op te nemen? Bij Earforce hebben we een professioneel productieteam met jaren ervaring in audio opname. Je kan ze dagelijks vinden in een van onze vijf opnamestudio’s in Amsterdam. Samen werken we aan je ideeën en creëren we jouw perfecte radioreclame!

 

Radio als marketing tool

Het promoten van je product(en) of dienst(en) is van groot belang om je verkoopcijfers de lucht in te doen gaan. Door op verschillende mediums reclame te tonen en doelgericht te adverteren, zal je merk tot bij potentiële klanten terecht komen. En wat is de beste plaats om veel mensen in één keer te bereiken? De radio! 

Radioreclame bestaat al decennia lang en levert elke keer geweldige resultaten op. Reclame op de radio heeft zelfs per betaalde euro een grotere impact dan tv-reclame. Het is dus een marketing tool die absoluut niet in je marketingstrategie mag ontbreken. 

 

Wat is radioreclame

Radioreclame is een effectieve manier voor bedrijven om hun producten en diensten te promoten bij een breed publiek. Door het plaatsen van een advertentie op de radio kan je je merknaam versterken en een boodschap overbrengen aan een groot aantal luisteraars. Iedereen luistert tenslotte naar de radio; in de auto, tijdens het werk of gewoon thuis. Dit zorgt ervoor dat je radiospot door velen gehoord zal worden en dat men de boodschap ook effectief onthoudt. 

Voordelen van radioreclame

In eerste instantie zou je denken dat het specificeren van een doelgroep moeilijk is bij reclame op de radio. Maar radioreclame kan wel degelijk een specifieke doelgroep bereiken die bij jouw merk past. Radiostations richten zich ook op bepaalde doelgroepen zoals jongeren, vrouwen of oudere luisteraars. Bekijk eerst al je opties en analyseer welke zender het populairste is bij jouw doelgroep. Je reclame laten afspelen op een radiostation met hetzelfde doelpubliek als jouw merk zal zeker en vast resultaat opleveren. 

Ook zorgt radioreclame ervoor dat er een emotie wordt overgebracht die moeilijk te vertellen is met andere vormen van adverteren. Een poster zal nooit volledig dezelfde emotie kunnen overbrengen dan dat een stem of geluid op de radio dat doet. Maak gebruik van alle soorten geluid, muziek, stemmen, geluidseffecten en veel meer. Zet je merk om tot een uniek geluid met een gepaste boodschap die je publiek raakt. De emotie die je wilt overbrengen hangt natuurlijk af van wie je bent en waar je voor staat. Wil je een sterke boodschap overbrengen of net een vrolijke? Het kan allemaal zolang de mensen de juiste associatie maken met je merk en de boodschap. 

TIP: om je boodschap te versterken en meer merkbekendheid op te bouwen, kan je aan sonic branding doen. Hierbij maak je een uniek geluid dat gekoppeld wordt aan je merk door het repetitief te herhalen in de omgeving van potentiële klanten. 

Tot slot biedt radioreclame flexibiliteit. Je hebt namelijk de keuze wanneer je boodschap de wereld instuurt en hoe vaak deze herhaald wordt. Hierdoor heb je de mogelijkheid om je boodschap aan te passen aan bepaalde tijdstippen, dagen, feestdagen, seizoen & meer. Zo kan je als bedrijf inspelen op actuele gebeurtenissen, specifieke promoties of aanbiedingen. 

 

Hoe lang duurt een radioreclame?

Je kan kiezen wanneer en hoe vaak je reclame op de radio wordt afgespeeld maar je kan ook de duur zelf bepalen. De meeste radiospots duren tussen de 10 à 30 seconden, een gemiddelde van 20 seconden dus. Probeer binnen dit aantal seconden te blijven want als je over de 30 seconden gaat, betekent dit dat je te veel informatie vertelt dat niet allemaal even relevant is. De luisteraar zal zo zijn aandacht verliezen en je boodschap niet ontvangen.

Hoeveel kost radioreclame

De kosten van radiospots varieert enorm. Toch is het relatief goedkoop in vergelijking met andere vormen van reclame zoals print en televisie. Perfect dus voor bedrijven die in het bezit zijn van een kleiner marketingbudget en toch op grote schaal merkbekendheid willen opbouwen. 

De prijs die je uiteindelijk betaalt voor radioreclame hangt af van verschillende factoren zoals de grootte van de radiozender, het tijdstip waarop de advertentie wordt uitgezonden en de lengte van de reclamespot. Grote nationale radiostations zullen natuurlijk hogere tarieven hebben dan de kleine lokale radiostations. Als je beslist je radioreclame op primetime (ochtend- en avondspits uren) te laten afspelen, zal je meer betalen dan op minder populaire uren. Ook speelt de lengte een grote rol in je budget. Een reclamespot van 10 seconden is natuurlijk veel duurder dan een van 30 seconden. 

Ook speelt de productie een rol bij de kosten van je radioreclame. Vergeet niet dat je iemand moet inhuren voor de voice-over, het schrijven van een script en het opnemen van de advertentie. Gelukkig kunnen wij bij Earforce  je bij dat laatste helpen! 

 

Earforce

Het productieteam van Earforce bestaat uit diverse professionals die al jaren ervaring hebben binnen de productie van audio. Hiernaast beschikken we over vijf opnamestudio’s in Amsterdam. Perfect om jouw nieuwste radioreclame op te nemen! 

Klaar om samen je ideeën beter te maken en je radiospot op te nemen? Maak dan een afspraak via  +31 (0)20 663 77 83 of info@earforce.nl en profiteer van ongekende kwaliteit!